Kreativitet og kvalitet har ikke holdbarhetsdato – 10 år med “Hvalfangeren”
For ti år siden produserte vi reklamefilmen "Hvalfangeren" for Merkevareforeningen for Norsk Hval. Den ble skapt for å løfte frem norsk hvalfangst som en bærekraftig og verdifull næring. Nå, i 2025, får filmen en ny renessanse.
Tidløs relevans
Mange vil hevde at ti år er en evighet i mediebransjen, hvor trender skifter raskt og nyhetsstrømmen krever vår umiddelbare oppmerksomhet. Likevel står "Hvalfangeren" like sterkt i dag som i 2015. Hvorfor? Fordi kvalitet varer. Filmen er et eksempel på hvordan solid håndverk, gjennomtenkt regi og en sterk visuell fortelling kan holde seg relevant over tid.
Innhold uten holdbarhetsdato
Vi konsumerer mer innhold enn noen sinne. Det skal gå fort, og hvis en merkevare skal henge med, må den være oppdatert. Det gjelder både det som er dagsaktuelt, hvilke plattformer som er hot, dansetrender og musikkvalg for innholdet. Og selv om tallenes tale er klar (forskning viser at plattformene vi elsker kan påvirke konsentrasjonsevnen, selvfølelsen og mental helse negativt), så fortsetter vi dopaminjaget inne i mobilen vår.
Men i en tid hvor mye av innholdet vi konsumerer er direktesendt og spontant, finnes det også plass for profesjonelt produsert innhold med en tydelig historie og formidlingsevne. En gjennomarbeidet film med et tydelig budskap, solid narrativ og høy teknisk kvalitet er ikke bare en estetisk opplevelse – det er en strategisk investering.
"Hvalfangeren" beviser at film ikke nødvendigvis må ha en kort levetid, men kan ha en verdi som strekker seg over flere tiår. En produksjon som dette, kan gi hjernen vår en velfortjent pause. Den kan faktisk gjøre at målgruppen sitter igjen med noe etterpå – en følelse, en refleksjon, eller gud forby: lyst til å kjøpe noe fra deg, eller benytte seg av dine tjenester!
Det beste fra begge verdener
I dagens digitale landskap er det lett å tenke at innhold må være raskt produsert og distribuert for å være relevant, men det ene utelukker ikke det andre. "Hvalfangeren" viser at en godt planlagt produksjon med et sterkt fundament kan være like aktuell et tiår senere, og fortsatt brukes i nye sammenhenger.
Ti år etter premieren er filmen et levende eksempel på at når vi investerer i kvalitet, gir det avkastning på lang sikt. Den tekniske utførelsen, det tydelige budskapet og den sterke historien gjør filmen relevant også i dag. I en verden hvor innhold ofte er flyktig, er det verdt å huske at noen historier står seg over tid. Det er en påminnelse om at det å skape godt innhold er en investering som skal vare.