Animasjon kan hjelpe oss med vanskelige budskap
Hvordan formidler du et budskap som er komplisert å forklare med ord, eller rett og slett vanskelig å snakke om? For manusforfatter Synne Marie Tømmerberg og animatør Aslaug Willumsen handler det om å forstå kjernen i budskapet – og forvandle det til engasjerende læring. For når vi forstår, handler vi.
Et virkemiddel som bygger forståelse
Da vi i Deadline laget fem animasjonsfilmer for Barnas verneombud, var målet å gi barnehageansatte konkrete verktøy til å se, forstå og handle i møte med sårbare barn. Tematikken er alvorlig: Barns utsatthet for overgrep. Men formidlingen måtte være trygg og tydelig.
– Det viktigste er å forstå hva man faktisk vil si. Når vi vet hva som er kjernen i budskapet, kan vi bygge det opp som en historie som folk husker, sier Synne.
Illustrasjon og animasjon er kraftfulle verktøy – det er en unik måte å hjelpe mottakeren å både forstå og huske buskapet. I møte med komplekse, tekniske eller emosjonelle temaer er det spesielt virkningsfullt.
Før og etter: Fra skisse til ferdig bilde. Hver scene bygges opp med tanke på hva som skal formidles – ikke bare hvordan det ser ut.
– Når vi bruker illustrasjon og animasjon, gir vi budskapet form og bevegelse. Det handler ikke bare om å forklare, men å gjøre innholdet tilgjengelig både intellektuelt og emosjonelt, sier Aslaug.
Hun understreker at denne typen kommunikasjon egner seg for langt flere målgrupper enn mange kanskje tenker.
– Jeg mener alle typer budskap kan kommuniseres visuelt, uansett tema eller målgruppe. Det finnes fortsatt en oppfatning om at illustrasjon og animasjon først og fremst hører hjemme i kommunikasjon rettet mot barn. Det stemmer rett og slett ikke. Tenker man sånn går man glipp av et effektivt verktøy for å formidle komplekse eller viktige budskap på en måte som faktisk blir forstått og husket.
Illustrasjonene er laget i Procreate og Photoshop, og animert i After Effects – en kombinasjon som gir både visuell varme og presisjon.
Når historien bærer budskapet
I arbeidet med tung og alvorlig tematikk er det ekstra viktig å sette av tid og ressurser til å behandle både emne og målgruppe med respekt, og å skaffe seg nok innsikt og kunnskap til å gjøre det riktig.
– I et prosjekt av denne kompleksiteten er research- og manusfasen enormt viktig for sluttresultatet. Det legges mye tid, kapasitet og engasjement i å lese fagartikler, gjennomgå nettkurs, overvære digitale fagdager, intervjue fagpersoner, og ikke minst ha et tett samarbeid med kunden, som også har sin viktige del av den faglige ekspertisen, fortsetter Synne.
Utsnitt fra storyboard. Dramaturgien formes i storyboardet – her testes flyt, rytme og vektlegging.
Gjennom researchfasen utformes også selve manuset. Manus skal fungere som en retningsgiver for det visuelle budskapet, og sørge for at innholdet blir riktig kommunisert. Deretter går prosjektet over i den visuelle fasen.
– Vi mennesker lærer best gjennom historier. Når vi kombinerer fortelling med bevegelse, farger og metaforer, gir vi hjernen flere måter å forstå og huske på.
Derfor bør du bruke illustrasjon i viktig kommunikasjon
Filmene for Barnas verneombud viser hvordan godt gjennomført visuell historiefortelling kan forvandle et vanskelig budskap til konkret, engasjerende læring. Det gjelder uansett om du formidler et samfunnsoppdrag eller en ny teknisk løsning.
Dersom din bedrift står overfor en kommunikasjonsutfordring – enten det handler om å nå ansatte, kunder eller samarbeidspartnere – kan illustrasjon og animasjon være virkemidlene som løfter budskapet fra informasjon til handling.
Vil du se hvordan det kan se ut i praksis? Les mer om prosjektet og se filmene her.
Skisser fra tidlig fase i prosjektet. Visuell utforsking av karakterer og stemning før stilretning fastsettes.