The Ones 2 Follow: Synlighet til nordnorske startups for Kupa

2023 - Kupa
Konseptutvikling | Grafisk design | Webdesign | Sosiale medier

 
 
 
 


Hvordan blir man lagt merke til på en av verdens største startup-scener i Helsinki? Vi hjalp Kupa med å gi synlighet til nordnorske startups som skulle delta på Slush 2023.

 
 
 
 
 
 
 

"Nå er vi tilbake fra Helsinki og det har vært en svært vellykket tur! Side-eventet var en stor suksess med over 50 fornøyde deltakende gründere og investorer".

– Håvard Selseth, prosjektleder og rådgiver i Kupa.

 
 
 

Bakgrunn: Samle nordnorges beste startup-bedrifter

I regi av inkubatorbedriftene i Nord-Norge med Kupa i spissen, finansiert av Innovasjon Norge og Sparebanken 1, skulle vi samle de beste startup-bedriftene i landsdelen og markedsføre dem for å få investorer til å komme på et side-event på Slush – verdens største startup-konferanse. Oppdraget var å lage en kampanje med et helhetlig konsept inkludert strategi, grunnleggende profilelementer og en landingsside.

Utfordringen: Hvordan synliggjøre nåla i høystakken?

Vi fant ut at nordiske startups har en Total Shareholder Return (TSR) på 11,6 % (McKinsey & Company, 2023). TSR er en måte å måle den totale avkastningen en investor ville fått fra en investering i et selskap, og dette inkluderer både verdivekst og utbytte. Så når vi sier at nordiske startups har en TSR på 11,6 %, betyr det at de i gjennomsnitt gir en høyere avkastning til sine aksjonærer enn mange andre selskaper globalt, som ligger på 9,4%. 

Dette er et sterkt signal om at investeringer i nordiske startups ikke bare er lønnsomme, men også overgår mange andre investeringsmuligheter verden over.

Med over 25 000 deltakere fra hele verden, visste vi også at vi måtte gjøre noe spesielt for å fange oppmerksomheten til målgruppen, som både var investorer og andre interessenter. Målet var å få investorer til å komme til Kupas “side event” (et event før selve Slush startet), hvor målgruppen fikk møte de utvalgte, nordnorske startup-bedriftene. I tillegg skulle de overbevises om at disse bedriftene var fremtidens lønnsomme investeringer. Men hvordan? Skulle vi gå for noe “typisk norsk” med nordlys og fjell visuelt? Skulle vi rope høyt og håpe noen hørte oss?

 

Planen: Knæsj rosa gull

Vi identifiserte to nøkkelutfordringer for investorer: Å skille seg ut i informasjonsflommen og å raskt vurdere en startups potensial. For å møte disse utfordringene analyserte vi brukerreisen til målgruppen. Vi lagde også korte, direkte heispitcher for hver startup, designet for å fange oppmerksomheten umiddelbart og tydeliggjøre investeringsverdien. I tillegg utviklet vi en grafisk profil (knæsj rosa 💖, i tråd med lokasjonen til eventet) og en nettside som effektivt presenterte disse pitchene, og la vekt på startupenes avkastningspotensial.

Formålet var å gjøre komplekse budskap tilgjengelige og tiltalende, for å få målgruppen til vårt side-event. Navnet "The Ones 2 Follow" ble brukt som et viktig virkemiddel for hele kampanjen – for å fremheve innovasjonen bak og frykten for å gå glipp av noe.


Resultat: Fullbooket

Side-eventet på Slush ble fullbooket. Det var også en investor som sa han meldte seg på eventet kun på grunn av navnet The Ones 2 Follow.

Grunnlaget er lagt, og det ligger masse potensial i videreutvikling av denne kampanjen. Kupa gjorde en evaluering med deltakerne i etterkant, som gir oss verdifull innsikt for en potensiell videreutvikling. Er vi heldige får vi følge nye startups til neste år under samme konsept.


"Dette har vært et prosjekt der vi har måttet lage alt fra scratch og tatt en del antakelser, og jeg er svært fornøyd med hvordan det endte opp!"

- Håvard Selseth, prosjektleder og rådgiver i Kupa

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Ekte mennesker og ekte følelser i Kirkens Bymisjon Bodø

Neste
Neste

Ny merkevarestrategi og visuell identitet til Kupa