Ekte mennesker og ekte følelser i Kirkens Bymisjon Bodø

2023/2024 - Kirkens Bymisjon
Kreativ prosess og ide | Filmproduksjon |

Spill av film

 
 

Å jobbe tett på ansatte og brukere av Kirkens Bymisjon sine tjenester har vært en sterk opplevelse.

Vi er så takknemlige for at vi fikk være med å fortelle historiene om folkene og tilbudene i Kirkens Bymisjon i Bodø. Dette er vårt bidrag til å støtte og løfte frem arbeidet for lokalsamfunnets mest utsatte grupper.

 
 

Spill av film

 
 
 
 

Alle samtalene med menneskene hos oss som ikke er filmatisert, men som har gitt Deadline en dyp forståelse av hvem vi er, viser at Deadline mener alvor i sitt engasjement for våre verdier og vårt formål.

– Lars Vestnes, Daglig leder i Kirkens Bymisjon Bodø


 
 

Spill av film

 

Utfordringen: Vi vil vise hvem vi er

Mange vet kanskje litt om hva Kirkens Bymisjon gjør. Derimot er det få som vet hvor variert tilbud de faktisk har, og hvor mange forskjellige mennesker de hjelper. Tilbudet til bymisjonen dekker et bredt spekter av behov i samfunnet – mennesker som ikke får hverdagen til å gå opp økonomisk kan få mathjelp gjennom Matstasjonen, mennesker som står utenfor det ordinære arbeidsmarkedet får lønnet arbeid både gjennom Ren By, Englefabrikken og Pedalen, og barn og ungdom kan låne gratis utstyr, leker og spill gjennom Skattkammeret. Det er en stor bredde i tilbudet, men for å opprettholde dette er de også helt avhengige av økonomisk støtte fra kommune og næringsliv – og å være synlige i flere kanaler om det viktige arbeidet de gjør. Sistnevnte fikk vi hjelpe til med.

Innsikt: Et nytt perspektiv

Vi kjenner byen vår godt – tror vi. Men hvordan ser den ut gjennom øynene til de som har levd hardt, de som har lite, eller de som står utenfor? Gjennom å bruke tid sammen med folka som benytter seg av bymisjonens tilbud og de som jobber der, danner vi oss bokstavelige bilder av hvordan byen ser ut fra deres perspektiv. Før vi gikk i gang med prosjektet, hadde vi møter med bymisjonen der vi kartla behovene og de viktigste punktene i hvert av tilbudene deres. Før hver opptaksrunde tok vi alltid en kaffekopp med brukerne og ansatte vi skulle filme med, og vi satte av god tid slik at vi kunne bli kjent både før og under opptak.

Planen: Kunnskap gjennom nærhet

Bymisjonen ønsket seg noen korte filmer om hvert av tilbudene sine, som kunne brukes i presentasjoner, som lokal reklame, og ellers etter behov i utvalgte kanaler. Vi løste dette med at utgangspunktet alltid skulle ha menneskene i sentrum – både de som benytter seg av tilbudene og de som jobber i de ulike avdelingene skulle få ha sin stemme. Med det viste vi fram tjenestespekteret med utgangspunkt i folka og deres opplevelser, heller enn å fokusere på informasjon rundt selve tjenesten.

Resultat: Ekte mennesker og ekte følelser

“Det som er knust eller ødelagt, kan settes sammen igjen. Kanskje blir det ikke slik det var, men det blir likevel fint.”

Vi skal være de første til å innrømme at det ikke bare er på visninger det har blitt felt en tåre eller to – det har også vært noen tøffe tak på klipperommet. Det har gitt oss en enorm respekt for de som hver dag jobber med mennesker som har opplevd tøffe ting eller står i vanskelige situasjoner, og ikke minst for de menneskene som selv står i det. Filmene skal være et bidrag i å fortelle historiene om ekte mennesker og ekte følelser, og skal stå som inspirasjon og motivasjon til at både hvermannsen og næringslivet fortsetter å støtte det viktige arbeidet som Kirkens Bymisjon gjør.

Det har imponert oss hvordan Deadline i sitt arbeid virkelig har brukt tid på å bli kjent med oss og våre verdier. Alle samtalene med menneskene hos oss som ikke er filmatisert, men som har gitt Deadline en dyp forståelse av hvem vi er, viser at Deadline mener alvor i sitt engasjement for våre verdier og vårt formål.

– Lars Vestnes, Daglig leder i Kirkens Bymisjon Bodø

 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Neste
Neste

The Ones 2 Follow: Synlighet til nordnorske startups for Kupa