Reklamefilm for NORD - Testa Nesna?

2022 - NORD Universitet
Konsept | Filmproduksjon

 

Spill av film

 
 
 

Hvem vet hvorfor noen skal komme til Nesna, ytterst på Helgeland, å studere? De som bor der såklart! Vi fikk en gjeng med eksperter med på laget, når vi skulle lage film for å rekruttere voksne studenter til et ny retning i livet — på Nesna. Skulle du testa Nesna?

 
 
 
 
 
 
 
 

Å bli kjent med målgruppen, og deres dagdrømmer ble sentralt i rekrutteringsarbeidet til den nyåpnede høgskolen.


 
 
 
 

Utfordringen: Nytt studietilbud i siste liten

Nord Universitet sin avdeling på Nesna fikk mye medieoppmerksomhet da den ble lagt ned i 2021. Da den nye regjeringen valgte å gå tilbake på avgjørelsen, og gjenåpne skolen i januar 2022, var det bare tid av veien for å skape oppmerksomhet rundt det tilbakevendte studietilbudet, og rekruttere nye elever til høgskolen.

Innsikt: Hvem er den voksne studenten?

Studiene på Nesna er i stor grad samlingsbasert, noe som passer godt for voksne som ønsker seg en ny karriereveg. Vi måtte derfor bli kjent med mennesket som er i midten av livet, og ikke helt har funnet sin plass i yrkeslivet, eller av andre årsaker ønsker å prøve noe nytt. Nesna er spesielt kjent for sine pedagogiske studieretninger, og det var også det som var bakteppet for innsiktsarbeidet, og grunnen til at Nordis Tennes ble vår “Silje” — en dame som stadig drømte seg bort til en ny hverdag med mindre stress og press, et annet sted enn byen.

Planen:

Idemøter med representanter for skolen, reise- og næringsliv på Helgeland ble viktig for å forstå essensen av verdien av på bo og leve på Helgeland. I disse møtene kom det frem at flere av de som studerer deltid på Nesna, etterhvert ender opp her, og det er selvsagt drømmen for en distriktskommune i Nordland. Vi tok derfor utgangspunkt i typiske negativt ladede hverdagssituasjoner i storbyen, og visualiserte hvordan disse kunne sett ut om du gjorde noe tilsvarende på Nesna. På denne måten fikk man også vist frem aktiviteter og naturen, noe som står sterkt hos målgruppen. Målet var å skape motivasjon for endring i eget liv, og få mottakeren til å reflektere rundt at dagens situasjon ikke nødvendigvis trenger å være akkurat slik som den er i dag.

Resultatet: Gode søkertall til skoleåret 22/23

Filmen, som var delt opp i en lengre, sammenhengende film, og flere korte some-snutter med enkeltscenene fikk gode tilbakemeldinger, og studiene på Nesna hadde flere flere søkere enn tilgjengelige plasser, da fristen for å søke gikk ut våren 2022.

 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Reklamefilm for NORD - Engage

Neste
Neste

Åpningsfilm til Opplystkonferansen