Ny visuell profil for Øksnes kommune: Øksnes for flere

2021 - Øksnes kommune
Grafisk design | Visuell identitet | Profilhåndbok | Foto

 

Spill av film

 
 
 

Øksnes kommune ønsker å legge til rette for mer dialog med sine innbyggere, og prioriterer en tydelig visuell identitet som er gjenkjennbar på alle plattformer. Utgangspunktet var et enkelt kommunevåpen, men nå har de en bred og fleksibel visuell identitet. Det er så fantastisk!

 
 
 
 
 
 
 
 

Når man skal jobbe med noe som har en historie, om det er en veletablert logo for et selskap, eller et kommunevåpen, så må det behandles med respekt.

 
 
 
 

Utfordringen: En visuell identitet med et kommunevåpen som utgangspunkt

Et kommunevåpens historie kan være både lang og brokete, kort eller intetsigende. Men uansett historie, så er det det det er - et kommunevåpen. Du ser det på skilter langs veien, eller på viktige brev som du kanskje fortsatt får i postkassa. Men enn hvis du bor i en kommune som vil noe mer? Da blir det sånn som i Øksnes. Den lille kommunen med den store visjonen: Økt synlighet, mer dialog og et tydelig etterlatt inntrykk! Slagordet “Øksnes for flere” skulle vises og etterleves, og da trengs det mer enn fine farger og fonter - og vi fikk det ærefulle oppdraget.

Innsikt: Hva vet vi om de som bor i kommunen?

For å lykkes var forarbeid viktig, og gjett om Øksnes kommune hadde gjort forarbeid? Det var en gavepakke for innsiktselskere som oss. Kommunen legger vekt på å forankre alle valgene i sin eksisterende identitet, eksisterende planer og strategier, og vi fikk lov å fordype oss i disse. Et av de viktigste dokumentene (ja det har et litt kjedelig navn, but don't judge a book by its cover (or name) SAMFUNNSDELSPLAN. Ja det stemmer, og den fornyede identiteten er et resultat av en kommunikasjonsstrategi som bygger på denne. Samfunnsdelsplanen ble nemlig laget etter flere workshops der kommunens innbyggere og næringsliv var sterkt delaktig, og ettersom målgruppen er en hel kommune, og består av mennesker med svært ulike behov, var dette arbeidet skikkelig bra. 

Planen: En anvendelig og fleksibel visuell identitet

Universell utforming var selvsagt, men hvordan kan man ellers tilrettelegge for å imøtekomme dialog med ungdom på sosiale medier, så vel som næringslivet via kommunens hjemmesider? Når man skal jobbe med noe som har en historie, om det er en veletablert logo for et selskap, eller et kommunevåpen, så må det behandles med respekt. Samtidig som det grafiske designet skal fungere for nye flater og formater, og skal kunne brukes av “alle” i kommunen, var en enkel, men detaljert profilhåndbok var en viktig del av leveransen. Den måtte derfor også være ganske detaljert, med tydelige do's and don'ts. Maler, fotostil, klesdesign, bildekor, skilter og planer og skisser for flere andre profilbyggende elementer var selvsagt også en del av pakken.

Resultat: Mer og målrettet kommunikasjon til innbyggerne i Øksnes

- Vi ser at kommunikasjonsarbeidet til kommunen blir viktigere og viktigere. Vi har lenge hatt fokus på kommunikasjon med innbyggerne, og vi ser at dette kan bidra til å skape mer bolyst i Øksnes. Det visuelle uttrykket er et viktig steg i å bygge vår identitet og omdømme.

Vi kunne ikke sagt det bedre selv, og bøyer oss i hatten for kommuner (og alle andre) som tar kommunikasjon på alvor, hurra!

Les intervjuet med kjerneteamet for prosjektet her

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Kampanjen “Kraft til talentet” for TrøndelagKraft

Neste
Neste

ArkiTECH - Rebranding av DHO IT