ArkiTECH - Rebranding av DHO IT

2022 - ArkiTECH // DHO IT

Grafisk design | Strategi og navn | Visuell identitet | Nettside

 
 
 
 

Navnet til it-selskapet DHO IT var aldri et ordspill på joggeskogiganten Nikes slagord “Just do it”. Det var arven etter morselskapet, sammen med forkortelsen for selskapets fagområde; informasjonsteknologi. Men spørsmålet hadde de fått såpass mange ganger, at nå var tiden inne for nytt navn og visuell identitet som skulle ta selskapet inn i fremtiden.

 
 
 
 
 
 

Spill av film ☝

 

Utfordringen: Navnet vårt har blitt et hinder

Selskapet med lang fartstid som leverandør av it-løsninger for logistikkbransjen, fikk en forespørsel fra en av sine største kunder om å utvikle en ny og mer effektiv og bærekraftig løsning for planlegging og overvåkning av frakt av gods. Prosjektet er stort, arbeidsmengden like så. De trenger flere folk, og de har en drøm om å revolusjonere måten man planlegger og utfører logistikk på. De tenker sånn som helter gjør (før de blir helter altså) - det er nå eller aldri! De tar sats. De bygger og programmerer. Men vent litt – hvordan skal vi både tiltrekke oss dyktige medarbeidere, og ikke minst, selge produktet vårt, når folk får mer lyst på en løpetur enn logistikk, når de hører navnet vårt? 

Innsikt: Hvem er vi, og hvem er kundene våre?

Sammen med disse smarte IT-hodene gjennomførte vi en todagers workshop for å komme under huden på både dem og selskapets dna. Det ble noen artige og lærerike dager i vakre Nyksund, hvor retningen for den nye merkevaren sakte, men sikkert utkrystalliserte seg. Vi jobbet spesifikt med verdier, målgrupper og kundereise, for å danne oss et godt bilde av selskapets personlighet og tone of voice. Etterpå gikk vi løs på analyse- og researcharbeidet. Etter et godt forarbeid, kunne vi endelig starte på det vi liker best: den kreative prosessen!

 
 

Konseptet for den visuelle identiteten “Pixel for pixel” bygger på prinsippet om å bygge systemer tilpasset hvert enkelt oppdrag.

 
 
 

Planen: Godt forankret rebranding

Med blanke ark og fargetusjer (rett skal være rett), gikk vi løs på oppgaven med å bygge et konsept rundt “det nye” selskapet, samt døpe det om. Det er viktig for oss at en slik rebrandingprosess er forankret i hele organisasjonen, og ikke føles påtatt for de som faktisk jobber i organisasjonen. Samarbeid er derfor alfa og omega. Navnet falt på ArkiTECH. Forankret i informasjonsteknologiens arkitektur, den historiske kompetansen på sjøfart i arktis, og arkens trygghet når den frakter verdifullt gods. En hybrid mellom norsk og engelsk uttale, enklere enn den engelske varianten, samtidig som den bevarer selskapets natur; teknologien.

Konseptet for den visuelle identiteten “Pixel for pixel” bygger på prinsippet om å bygge systemer tilpasset hvert enkelt oppdrag. Gjennom avansert it-arkitektur skaper ArkiTECH avanserte og spesialtilpassede løsninger for sine kunder.

For å visualisere dette har vi tatt utgangspunkt i pixelen, som byggekloss og som løsning for å lage hva som helst, i tillegg til å være et kjent symbol innenfor tech- og it-bransjen. Profilen er bygget på et kvadratisk gridsystem som skal være med på å skape et lett gjenkjennbart uttrykk. For å forankre ArkiTECHs tilhørighet til IT  og teknologi er logoen todelt. Første del av navnet “arki” er robust, stødig og tydelig mens “tech” er dynamisk, tilpasningsdyktig og bransjeorientert.

Fargepaletten er moderne og leken med fire hovedfarger knyttet opp mot hvert sitt felt; innovasjon, profesjonalitet, miljø og teknologi og som fungerer like bra digitalt som på trykk. Vi har levert en digital verktøykasse som i tillegg til logo, farger og fonter inneholder maler, retningslinjer for bruk, illustrasjoner og animasjoner m.m. I tråd med den nye visuelle profilen ble det også levert ny nettside. Den skal gjør kundereisen enklere  og mer sømløs, ha en intuitiv og logisk navigasjon, samt gi et profesjonelt og ryddig  førsteinntrykk til både potensielle kunder og nye ansatte.

Resultatet: Eierskap til ny merkevare

Det nydøpte selskapet har allerede trykket sin nye identitet til brystet – bokstavelig talt. Både t-skjorter og annet merch er i trykken allerede (noe vi elsker, som de merch-nerdene vi er). Du kan sjekke ut nettsiden her: https://www.arkitech.no/home.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Ny visuell profil for Øksnes kommune: Øksnes for flere

Neste
Neste

Musikkfestivalen Fæsterålen