Noranett – nytt navn og visuell identitet til et fremtidsrettet nettselskap

2023 - Noranett
Visuell identitet | Navneprosess | Grafisk design | PR & Strategi

 
 
 
 

Det handler om alle de mulighetene strømmen gir, på hele fargespekteret av samfunnet. Dette går igjen i profilen, balansen mellom hvem Noranett er og hvilke muligheter Noranett gir.

 
 
 
 
 
 
 
 

Noranett har fått et navn som vi blir mer og mer glad i, og den visuelle identiteten bare forsterker det. Gjengen i Deadline har klart å lage et helt eget uttrykk, som gjør at Noranett står på egne bein og ikke lett forveksles med andre.

– Vigdis Bogholm, kommunikasjonssjef i Nordkraft-konsernet, som Noranett er en del av.

 
 
 

Hva var oppdraget?

I forbindelse med et anbud på navn ble Deadline valgt ut til å gå videre med sitt navneforslag, Noranett, etter en spennende navneprosess. Derfra var målet å utvikle en tydelig visuell identitet, som grunnlaget for en sterk merkevare. Profilen skulle kommunisere selskapets verdier og posisjon i markedet, og appellere til deres målgrupper.

Det konseptuelle fundamentet

Nora betyr lys, og profilen til Noranett er basert på hvordan hvitt lys brytes til et fargespekter i møte med et prisme. Dette illustrerer godt hvordan Noranett har som mål å levere stabil strøm til hele sitt konsesjonsområde, og hvilke muligheter som representeres i fargespekteret hos de ulike forbrukerne i andre enden av prismen.

 

Strøm fra lav til høyinteresse

Noranett består av de tidligere nettselskapene Trollfjord Nett, Hålogaland Kraft Nett og Andøy Energi Nett. Utfordringen var å skape en felles visuell identitet som klarte å samkjøre disse tre aktørene med ulike bedriftskulturer på ulike lokasjoner. Vi måtte også ta hensyn til at strøm har gått fra å være et lavinteresse-produkt til et høyinteresse-produkt, og at nettselskapenes rolle er sentral i utviklingen av samfunnet.


Viktig aktør

Resultatet ble en ny og moderne visuell identitet som kommuniserer Noranetts samfunnsverdi og ambisjoner. Stabil strøm skaper stabilt lys i husene. På samme måte som hvitt lys brytes til et fargespekter i møte med et prisme, vil strømmen berøre et fargespekter av sluttbrukere. Fra private hus, til store bedrifter som gjerne slår seg ned i vårt område på grunn av den stabile strømmen Noranett leverer. Lys symboliserer håp og muligheter, og det er i dette at samfunnsansvaret til Noranett ligger. Det gir samfunnsutvikling, tilhørighet og en fremtid hvor vi kan bo og trives i regionen.

Den nye identiteten er basert på en kombinasjon av farger, typografi og grafiske elementer som fremstår som både pålitelig, kompetent og fremtidsrettet.

“Noranett har fått et navn som vi blir mer og mer glad i, og den visuelle identiteten bare forsterker det. Gjengen i Deadline har klart å lage et helt eget uttrykk, som gjør at Noranett står på egne bein og ikke lett forveksles med andre. Uttrykket er moderne og lekent samtidig som at det seriøse skinner gjennom. Noranett er en seriøs aktør med et viktig samfunnsoppdrag, men trenger ikke fremstå kjedelig av den grunn. Vi er stolt av den nye profilen, og gleder oss til å se den i bruk etter hvert som omprofileringa går sin gang.”

– Vigdis Bogholm, kommunikasjonssjef i Nordkraft-konsernet, som Noranett er en del av.

 
 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Økt synlighet for Elektrogruppen

Neste
Neste

Produksjon av Vesterålen Skreifestival