På lag mot barnekreft: Trøyeauksjonen 2025

2025 - Trøyeauksjonen
Film og foto | Streaming | Dirketesending | PR | Design og animasjon

Det var mange folk i sving da Trøyeauksjonen LIVE! gikk av stabelen på #FotballtrøyeFredag. Fra venstre bak: Tormod Skålsvik (NovaSea) Gaute Terjesson (Deadline), Jonatan Barstad(Deadline), Stein Inge Pedersen(Deadline), Truls Bang (Trøyeauksjonen), Erlend Osnes, Knut Folkestad, Frank Stensø, Siv Anita Nystad, Ellisiv Løvold (Løvold Solutions), Trine Nicolaysen (Barnekreftforeningen), Lars Haukland (Nordlandssykehuset). Foran fra venstre: Kevin Benum Kjeldsrud (Deadline), Synne Marie Tømmerberg (Deadline), Benedicte Nystad Stensø, Fredrik Nystad Stensø, Anne Jorid Isaksen (Deadline) og Katrine Mevatne (Deadline).

 
 

Noen kaller det pro-bono, vi kaller det for hjerteprosjekter. Det gir oss stor glede å kunne bidra med vår kompetanse til at noen som står i en krevende situasjon, kan få det litt enklere. Denne gangen handlet det om barnekreft, og selvsagt sa vi ja 🧡

 

Se filmen☝️ Fredrik Nystad Stensø fikk kreft i øyet da han var 16 mnd. gammel. I anledning #FotballtrøyeFredag fikk han en drømmedag på Aspmyra.

 

Utfordringen: Mer oppmerksomhet = mer penger til en god sak

Truls Bang er en engasjert privatperson som har startet et initiativ han kaller for Trøyeauksjonen, der han samler inn fotballtrøyer fra inn-og utland, og auksjonerer disse bort til inntekt for Barnekreftforeningen. Han startet Trøyeauksjonen for tre år siden, og hadde samlet inn 600 000 på de årene, og sendte oss følgende utfordring; I år skal vi nå en million totalt – altså 400 000 kr på årets auksjon, hva kan Deadline gjøre for å bidra til å nå dette?

Spoiler alert: Det ble 1,3 millioner kroner totalt i stedet!

Innsikt: #FotballtrøyeFredag for næringslivet

Denne utfordringen ble starten på et tett samarbeid mellom oss, Trøyeauksjonen og Barnekreftforeningen, som ga oss innsikt i arbeidet sitt. Da særlig konseptet #Fotballtrøyefrdedag som Trøyeauksjonen tar utgangspunkt i. En av innsiktene var at mange bedrifter er flinke til å kle seg i fotballtrøyer, og legge ut bilde i sosiale medier, men glemmer å gi en donasjon. Dette gjør at oppmerksomheten rundt aksjonen er høy, men at den fortsatt har et stort uforløst inntektspotensial.

Se filmen☝️ Vi designet logo og visuelle elementer til Trøyeauksjonen, samt animasjoner til sendingen.

Planen: Trøyeauksjonen LIVE! med nordnorske bedrifter på laget

Vi tok til oss innsikten, og ville mobilisere nordnorsk næringsliv. Vi ville fokusere på at de skulle kjenne at de fikk noe igjen for det, og at deres merkevare ble aktivert samtidig. Planen ble en livesending på en time, der bedriftene kunne få delta sammen med andre spennende gjester. Sendingen ble lagt til dagtid, slik at alle medarbeidere kunne se på sendingen som sin kollega deltok på.

Med Glimt i øyet

Fredrik fikk ny øyeprotese, håndmalt etter eget ønske, rett etter filminnspillingen. Historien om han og det unike øyet fikk massiv mediedekning i nasjonale medier.

 
 

Resultatet: Trøyeauksjonen LIVE! med nordnorske bedrifter på laget

Med oss på laget fikk vi Knut Folkestad som programleder og Erlend Osnes i auksjonsstudio sammen med Truls. Auksjonen hadde 171 fotballtrøyer ute til auksjon, i tillegg til matten fra spillertunnellen på Bodø/Glimt sine EuropaCup-kamper, med påskriften “Road to Bilbao”.

Direktesendingen ble sendt via flere digitale kanaler, og sendingen hadde over 6000 visninger.

Gjestene i sendingen var Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen, Lars Haukland, barnekreftlege og leder for Barneavdelingen ved Nordlandssykehuset, Ørjan Berg fra Bodø/Glimt, Ellisiv Løvold fra Løvold Solution, Tormod Skålsvik fra NovaSea – og ikke minst – Fredrik Nystad Stensø og mammaen hans! Etter filmen om drømmedagen hans (se over), har han vært på nasjonal TV flere ganger.

Fredrik og familiens historie har blitt fortalt på Dagsrevyen og SuperNytt på NRK, God morgen, Norge på TV2, Etter kampen på ViaPlay, i tillegg til avissaker i Avisa Nordland, NRK, Bodø NU og VG.

I tillegg til disse var Elkjøp, Amedia, Martin Sivertsens Minnefond og Favn Servering med som sponsorer.

Signert Bodø/Glimt-drakt til kr 60 000

Fotballtrøyen som Fredrik fikk fra Glimt da han var på Aspmyra, ble auksjonert bort i direktesendingen Trøyeauksjonen LIVE! for 60 000 kr. Den heldige kjøperen, Eirik Theodor Sivertsen, var fornøyd:

– Når jeg fikk muligheten til å bidra til å støtte forskning på barnekreft og være eier av en drakt med signaturene til laget som nådde en historisk semifinale, så kunne jeg ikke la den gå fra meg!

 

Se bilder fra innspilllingsdagen her!

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Ingen å miste - Dokumentar om selvmordsforebygging

Neste
Neste

Opplysningsvideoer for PBL