Visit Vesterålen med ny visuell profil

2022 - Visit Vesterålen
Grafisk design | Visuell identitet | Profilhåndbok

 

Spill av film

 
 
 

I ett år har vi jobbet sammen med Visit Vesterålen med å skape en ny visuell profil for regionen. Målet med den nye merkevaren er å skape stolthet blant Vesterålingene – og vekke reiselysten hos turistene.

 
 
 
 
 
 
 
 

Vi er veldig stolte over den nye profilen vår, og føler at den er inkluderende og gjenkjennbar for oss som bor her.

 
 
 
 

Utfordringen: Vår visuelle identitet representerer oss ikke lengre slik vi ønsker

Visit Vesterålen er i utvikling, og ønsket seg en ny, visuell profil.

Innsikt: Hva er Vesterålens identitet?

Gjennom flere møter, workshops og research-runder, ble den nye profilen utviklet. Det største fokuset stod på å finne “hele Vesterålens” identitet. 

I reiselivsnæringa er det naturlig å ha fokus på å gjøre området attraktivt for turister. For oss var det derimot viktig å se hele bildet – hva er det som skal til for å gjøre Vesterålen til et enda mer attraktivt bosted? De som bor her hele året og forvalter området, gjør den viktigste jobben for å skape trivsel og stolthet for regionen. I følge gjesteundersøkelser var det også tydelig at naturen og lokalbefolkninga er en stor del av identiteten til Vesterålen, også for turistene.

 
 
 

Planen: En visuell identitet basert på “oss”

Seks kommuner - én region. Konseptet bak regionens visuelle identitet baserer seg på organiske fellesstrekk i Vesterålen.

Visit Vesterålen har fått en ny visuell identitet som skal bidra til at Vesterålen fremstår som bærekraftig, fremtidsrettet og enestående. Identiteten fokuser spesielt på verdiordene “kvalitet”, “fellesskap” og “autentisk”. Gjennom å utvikle regionen med bærekraftige konsepter, bevarer vi også det vi setter mest pris på ved Vesterålen — som det er.  Den nye identiteten består av ulike visuelle verktøy og retningslinjer som ny logo, grafiske element, typografi, fargepalett, grid og layout, bildestil og illustrasjonsstil. Vi utviklet også malverk for annonser, visittkort, produktkatalog, reiseguide mm.

Resultat: En identitet for hele Vesterålen

I jobben med å utvikle den nye profilen, ble det lagt stor vekt på å finne det nære, folkelige og ekte. Astrid Berthinussen i Visit Vesterålen forklarer det enkelt:

Deadline har gjort en helt fantastisk jobb, både med selve designet, men også med arbeidet med identiteten til Vesterålen. Det grundige forarbeidet var helt avgjørende for å få det resultatet vi ønsket, og vi står igjen med en fleksibel og kreativ profil.

Astrid Berthinussen trekker fram “det femte elementet” som en spesielt spenstig del av den visuelle retninga. 

Profilen er full av små “skatter” som hver skal fortelle noe om Vesterålen, folka her og naturen vår. Vi har blant annet fått et grafisk element som vi kaller “det femte elementet”, som er hentet fra kartet over Vesterålen og formasjonen i fjellene, og som kan brukes universalt – i trykksaker, filmer, bilder og annonser. Nå gleder vi oss bare til å utforske profilen og ta den i bruk, avslutter hun.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Da Havet Tok Landet – Dokumentaren om Sandsundværulykka

Neste
Neste

Kampanjen “Kraft til talentet” for TrøndelagKraft