Omdømmekampanje: Salmon Stories - laks er mer enn bare fisk

2022 - KUPA / Lokaleide oppdrettsselskap
Visuell identitet | Film og foto | Webside | Strategi | Konseptutvikling

👉 salmonstories.no

 

Spill av film

 
 
 

Hvordan sette fokus på de positive ringvirkningene som havbruksnæringen fører med seg, og attpåtil snakke til folk flest, som i utgangspunktet styres av medias ensformede retorikk knyttet til næringen?

Vi måtte hjelpe folk med å forstå at laks er mer enn bare fisk, og dette gjorde vi gjennom konseptet Salmon Stories – ekte historier om ekte folk.

 
 
 
 
 
 
instagram-uttak-av-poster-gjort-for-salmon-stories
 

På en eller annen måte har alle et forhold til havbruksnæringen, og påvirkes av de positive ringvirkningene næringen medfører, enten direkte eller indirekte.

 
smilende-liten-gutt-i-ullgenser
mockup-av-salmon-stories-web-på-mobilskjerm
 
 

Nye skatteregler truer den lokale verdiskapningen

Deadline fikk i oppdrag å sette fokus på foreslått ny endring av verdifastsetting på konsesjoner. Enkelt forklart – havbruksnæringen er i ferd med å rammes av et totalt skattetrykk bestående av grunnrenteskatt og ny formueskatt, som et resultat av ny verdifastsetting. Dette kommer til å få store konsekvenser for arbeidsplasser og lokalsamfunn langs kysten vår. Også vi er berørt av dette. Utfordringen med ny skattemodell er nemlig det at den gjør det vanskelig for lokale havbruksselskaper å drive konkurransedyktig mot store, internasjonale selskaper, og dermed vil utviklingen langs kysten stoppe opp.  


Flere lokale aktører innen havbruksnæringen slo seg sammen, og med KUPA i spissen lød oppdraget noe sånt som: “Vi må finne en måte å fortelle folk om dette!” 

Havbrukerne i Astafjord (HiA)-gruppen* ønsket å fortelle historiene vi ikke har fortalt før.


*(HiA)-gruppen består av: Nordlaks Produkter AS  |  Øyfisk AS  |  Egil Kristoffersen & Sønner AS  |  Eidsfjord Sjøfarm AS  |  Mortenlaks AS |  Ellingsen Seafood AS | Northern Lights Salmon AS  |  Gratanglaks AS |  Salaks AS  |  Kleiva Fiskefarm AS |  Sørrollnesfisk AS.

 
mockup-av-salmon-stories-artikkel-på-mobil

Hva handler egentlig formueskatten om - og hvorfor påvirker dette hele lokalsamfunnet? Spill av film

 


Utfordringen: Vet folk flest egentlig om konsekvensene av havbruksnæringa?

Det er lett å slenge med leppa mot havbruksnæringen når man kun leser sakene som står i media. Og til nå har det kun vært media som har styrt retningen av retorikken knyttet til havbruksnæringen. Saken om de foreslåtte skatteendringene er et eksempel, og den saken er kompleks – og vil ramme de lokaleide selskapene verst.

Det vi derimot vet er at ingenting er svart-hvitt, heller ikke havbruksnæringen. Vi må også kunne snakke om de gode ringvirkningene som kommer fra havbruksnæringen, og de er mange. 

I all hovedsak ønsket vi å snakke til “folk flest” i denne kampanjen, og valgte ut ekte historier om ekte mennesker, som folk kunne relatere seg til. På en eller annen måte har alle et forhold til havbruksnæringen, og påvirkes av de positive ringvirkningene næringen medfører, enten direkte eller indirekte. Uansett hvilket politisk ståsted man har, uansett om man er engasjert i å bevare naturen eller i å utvikle bedrifter; konsekvensene av de foreslåtte skatteendringene er i verste fall at investeringene i bærekraftig utvikling, og investeringene i lokalsamfunnet, forsvinner eller reduseres drastisk. 

Hvis lokaleide selskap blir tvunget til å selge konsesjonene (kvotene) sine til store, internasjonale, børsnoterte selskap, så vil naturlig nok interessen for å bygge og ta vare på lokalsamfunnet også forsvinne. Det handler ikke om å gjøre enkeltpersoner rike, det handler om å satse på lokalsamfunnet – og dele på rikdommen.

Innsikt: Laks er mer enn bare fisk

Salmon Stories er historiene om alt oppdrettsnæringa ennå ikke har fortalt. Fordi laks er så mye mer enn bare fisk.

Gjennom konseptet Salmon Stories forteller vi historiene til de som blir direkte og indirekte berørt av havbruksnæringen. Det handler om alle fotballbanene, lærerstillingene, lekeplassene og skianleggene. Om riskremen, samfunnshusfestene og de gode naboskapene. De handler om alle ringvirkningene som skapes i lokalsamfunnene våre, ved at nettopp vi og de lokale leverandørene våre hører til her! 



For at dette skulle fungere var det viktig for oss å tenke helhetlig. Vi jobbet derfor ut fra en nøye utarbeidet kommunikasjonsstrategi, som ble satt sammen i samarbeid med de ulike aktørene for å best mulig jobbe målrettet mot målgruppen. Vi laget kampanjesiden “Salmon Stories”, som skulle være en samleside for alt av innhold – både artikler, filmer og bilder. Det ble laget tilhørende kontoer i sosiale medier på Facebook og Instagram, hvor vi vet at målgruppen her.

I skrivende stund er det utarbeidet 5 filmer med tilhørende artikler og uttak til sosiale medier.

Resultatet: En uavklart sak

Vi jobbet både målrettet geografisk og på demografi. Facebook, Instagram og YouTube ble brukt for å skape top-of-mind, mens LinkedIn ble brukt til å aktivere ambassadører. 

Skattesakene til havbruksnæringen er enda ikke avgjort og resultatet vil være et resultat av flere faktorer. Kampanjen hadde nærmere 300 000 visninger på META samt underkant av 100 000 på YouTube. 

Stay tuned! 


Deadline har utviklet hele kampanjen, inklusiv nettside, filmer, bilder, navn og artikler. 

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Produksjon av konferansen "Oceans of Hope" for The Whale

Neste
Neste

Konseptfilm for PBL - Bli en som ser