Gjenbrukasuka i Bodø

2021 - Gjenbruksuka i Bodø - Bodø kommune m.fl.
Visuell profil | Nettside

 
 
 
 

Altså, dette er rått: flere store aktører i Bodø går sammen om ei hel uke med gjenbruk i fokus! Slitne loppiser med gammelt ræl en hel uke tenker du kanskje? Åneida, Gjenbruksuka i Bodø er så mye mer – og vi fikk lage grafisk profil og nettside for hele greia!

 
 
 
 
 
 
 
 

Gjenbruk er å gi andre muligheten til å bruke de tingene du ikke lengre har nytte eller glede av.

 
 
 

Utfordringen: Gjøre gjenbruk attraktivt og tilgjengelig

Prosjektgruppa bak Gjenbruksuka er Bodø Kommune, Iris Salten, Nord Universitet, Nordlandsforskning og Røde Kors. Målet er å bidra til at folk i Bodø får en arena hvor man kan utveksle ting, erfaringer og kunnskap slik at gjenbruk blir en naturlig del av byen og slik bidrar at vi bruker ting lengre, og kaster mindre. Det er ei uke fylt med blant annet gjenbruksmarked, foredrag, nye impulser, klesbyttedag, workshops og andre arrangementer som setter gjenbruk på agendaen. Vi skulle hjelpe dem med å sy disse aktivitetene sammen både visuelt gjennom en innbydende grafisk profil, samt bygge en infrastruktur for innmelding av arrangementer og en kalender på nett.

Innsikt: Hva er det som hindrer folk fra å gjenbruke?

Et av hovedmålene i det visuelle uttrykket var å snu tankegangen rundt gjenbruk fra “last resort” til at et gjenbruksalternativ er førstepri. Stor og viktig oppgave tenker du kanskje? Vi er enige, men akkurat derfor er vi så glade for å få jobbe med denne typen initiativ. Prosjektgruppa har høy kompetanse på området, og selv samarbeider vi tett med flere aktører som jobber aktivt med miljø- og bærekraftskommunikasjon. Derfor besto researchbiten i stor grad av samtaler med de involverte.

Planen: En visuell identitet med stolthet og mening

Den visuelle identiteten skulle bygge opp gjenbruk som et fresht og tidsriktig valg, og sette retning for innholdet i arrangementet, som ikke bare handlet om bruktmarkeder, men å øke kompetansen og kreativiteten rundt gjenbruk. Nettsiden, Gjenbruksuka.no, er i all hovedsak en åpen arrangementskalender der folk og organisasjoner kan melde inn arrangementer de mener er relevante for det ukeslange arrangementet. Dette er navet i nettsiden. I tillegg er Gjenbruksuka i Bodø en del av et forskningsopplegg i regi av Nordlandsforskning, og også dette fikk en viktig plass på nettsiden. Visuelt sett skulle nettsiden spille på lag med den visuelle identiteten, og det skulle være enkelt å forstå hva gjenbruksuka er, og hvor man kan finne og legge til arrangementer.

Resultatet: Økt engasjement

Gjenbruka gikk av stabelen for første gang i 2021, og arrangørene var fornøyde med oppmøtet på de ulike arrangementene. Det var gøy å se at flere “uautoriserte” arrangementer dukket opp i kjølvannet av Gjenbruksuka i Bodø, eksempelvis klesbyttedager på arbeidsplasser.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Musikkfestivalen Fæsterålen

Neste
Neste

Vestall - Vesterålskraft Nett går for norrønt