Bodø Internasjonale Orgelfestival – en fest av farger og musikk

2022 - Bodø Internasjonale Orgelfestival
Grafisk design | Visuell identitet | Profillhåndbok | Design av nettside

 
 
 

Da Bodø Internasjonale Orgelfestival (BIOF) ville feire sitt 20-årsjubileum, fikk vi full frihet til å forme ny visuell identitet til den tradisjonsrike festivalen, som går av stabelen i Bodø i november hvert år.

 
 
mockup-av-biof-plakat-i-bybilde-laget-av-deadline

Spill av film

 
 
 

Møtet med Deadline var en flott opplevelse: kreativ, flink, positiv og løsningsorientert, og resultatet ble utrolig fint. Vi er kjempefornøyd!

Tove Helen Bakkemo, BIOF

 
 
 
 
Liggende-mockup-av-brosjyre-fra-BIOF-Deadline-Media
biof-rollup-mockup-deadline-media
 
 

Utfordringen: Vi vil nå ut til flere med arrangementene våre

BIOF jobber mot et bredt spekter av målgrupper, og følte de hadde god kontakt med “den harde kjerne” i kirkemusikkmiljøet, men at de hadde mer å gå på blant folk flest. Festivalen har et innholdsrikt og variert program, som de ville flere skulle få med seg. Målet var med andre ord en visuell identitet som stakk seg ut i mengden, som var attraktiv for et bredt publikum.

Innsikt: Hvem er BIOF?

Ettersom målgruppen strekker seg fra seriøse musikere til hvermannsen, fra de unge håpefulle, til den eldre kirkegjenger, var det viktig å finne en fellesnevner. Ettersom festivalen har en 20 år lang og stolt historie, jobbet vi ut fra eksisterende strategier, festivalprogrammer og plandokumenter for å prøve å fange essensen av BIOF. Og løsningen? Den  lå rett foran nesen på oss, i orgelet såklart! 

Planen: En visuell identitet som kan tilpasses ulike målgrupper

Det grafiske designet tar nemlig utgangspunkt i formene til kirkeorgelene i Bodø, og satt sammen med en inspirerende og fleksibel fargepalett, har festivalen fått en profil som kan justeres inn mot de ulike målgruppene uten å miste sin forankring. Det fungerer som en volumknapp, der man kan skru volumet på maks, slik som på totebagen over, eller på minimum, som på plakatene over.

Uansett hva du gjør, så mister ikke festivalen sin identitet, for formene fra orglene I Bodøkirkene er å finne over alt. For å forsterke forankringen i den klassiske musikken, er det valgt en klassisk font, som balanserer leken med farger – en fargepalett som er inspirert av årstiden festivalen går av stabelen på.

Resultat: Flere besøkende og økt oppmerksomhet rundt BIOF

BIOF trer inn i sine neste 20 år med ny giv og flere forhåndssolgte billetter enn tidligere. Det nye grafiske designet har skapt en ny stolthet, og har gjort at festivalen har tatt i bruk nye annonseflater. Under årets festival vises den virkelig i bybildet, og vi håper mange vil ta turen, og oppleve noe nytt i egen by denne høsten. Les mer om BIOF her.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Totalleveranse: PowerForum 2022

Neste
Neste

Da Havet Tok Landet – Dokumentaren om Sandsundværulykka